Alla inlägg den 21 januari 2018

Av Michaela Lindström - 21 januari 2018 21:09

Hej och välkomna till min nya blogg! Minnet är bra men kort och har därför glömt bort mitt lösen till den andra bloggen så börjar om på nytt nu. I detta inlägget kommer ni få läsa om en sjukdom jag har haft sen jag var ca 2 månader, mycket för att alla vet inte vad det är och dels för att det är en del utav mig. Varnar redan nu för att inlägget kan bli långt. Jag kommer skriva lite allmänt om sjukdomen i detta inlägg och lite mer om upplevelser i ett annat inlägg. En del av informationen kommer ifrån internet och lite ifrån min egen erfarenhet.

Hydrocefalus eller vattenskalle som det annars kallas är en sjukdom där cerebrospinalvätska i centrala nervsystemet ökar eller hindras. (det har både ökat och hindrats under mina år)

De som föds med ryggmärgsbråck föds ofta med denna sjukdom (ca 80%). Små barn med Hydrocefalus riskerar att få ökat huvudomfång om tillståndet inte behandlas eftersom att fontanellerna inte slutit sig.

Det blir ett ökat tryck i huvudet vilket kan leda till symtom som trötthet och huvudvärk. Jag själv har nästan alltid ont i huvudet, vissa dagar mer än andra och blir snabbt trött.

För att lindra symtomen opereras det in en shunt (en tunn slang) från insidan av skallbenet ut genom ett hål i kraniet och ner i bukhålan. På det sättet minskar trycket i nervsystemet och man kan därigenom leva ett nästan normalt liv.

Det finns mer information att söka på på internet, ställ gärna frågor om ni har några.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

En Skåne tjej på 24 höstar som älskar att blogga men som helt har glömt bort lösenordet till den andra bloggen. Här får ni läsa om mig, mitt liv och mycket annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards